Czy potrzebujesz uczyć się teorii muzyki, czytania nut i wykonywać żmudne ćwiczenia techniczne?

Sedno sprawy – repertuar

Bardzo ważna rzeczą jest właściwe ukierunkowanie swoich działań. Zadaj sobie pytania: co chcesz grać? Z jakiego gatunku utwory interesują Cię najbardziej? Ile masz czasu na ćwiczenia? Od twoich odpowiedz zależy odpowiedni dobór środków, dzięki którym osiągniesz swój cel. Właśnie od tego zależy, ile dodatkowych zagadnień pojawi się w twoim grafiku ćwiczeń.
Repertuar, czyli wybór utworów jest sprawą kluczową. Bez względu na to, czy chcesz muzykę wykonywać sam, w duecie czy w zespole potrzebujesz zdecydować, jakie utwory chcesz grać.

Nauka pamięciowa

Szybkość postępów w grze na gitarze zależy głównie od czasu, który poświęcasz na uczenie się na pamięć. Opanowanie kolejności akordów w akompaniamentach, zapamiętanie wszystkich melodii występujących w utworze, oraz zapamiętanie tekstu, jeśli taki występuje jest sprawą priorytetową. Nawet w przypadku bardzo prostych utworów i piosenek trzeba poświęcić sporo czasu, żeby móc bezbłędnie wykonać kilka do kilkunastu pozycji ze swojego repertuaru. Należy znaleźć czas zarówno na naukę nowego materiału, jak i na systematyczne powtarzanie starego. Dzięki temu repertuar będzie się stale powiększał, a ty dzięki temu będziesz coraz lepszym gitarzystą. Jeśli twój repertuar składa się z prostych piosenek i nieskomplikowanych utworów, być może nie potrzebujesz podejmować, żadnych dodatkowych działań. Po prostu zapamiętuj i graj.

Ćwiczenia techniczne

Jeśli repertuar, który wybrałeś, wymaga dużej sprawności technicznej, pewnie będziesz potrzebował dodatkowych ćwiczeń. Wybór takich ćwiczeń powinien być przemyślany. Warto zwrócić uwagę na to, jakie elementy muzyki, którą grasz, sprawiają Ci kłopot i na tej podstawie zastosować odpowiednie ćwiczenia. Pamiętaj, że Twój repertuar jest sednem sprawy, a ćwiczenia techniczne powinny służyć bezpośrednio łatwiejszej i dokładniejszej grze utworów i piosenek, które wybrałeś.


Jeśli chcesz pomogę ci usystematyzować twój grafik gitarowych ćwiczeń. Odwiedź stronę http://gitara.waw.pl


Czytanie nut

Dziś istnieje wiele metod uczenia się muzyki. Tutoriale na YouTube stają się najbardziej popularną formą. Jeśli do tego dodamy alternatywne formy zapisu, takie jak tabulatura oraz diagramy gitarowe, wydaje się, że bez nut można się obejść. Jest to prawda. Wielu rockowych, bluesowych i folkowych gitarzystów osiągnęło spory sukces w grze na gitarze nie posługując się nutami, lub posługując się nimi w minimalnym stopniu. Nie można jednak zupełnie nie docenić wartości zapisu nutowego.
Nauka czytania nut jest inwestycją. Najpierw poświęcasz pewną ilość czasu, żeby nauczyć się tej umiejętności. Początkowo można czuć się zniechęconym: ten sam utwór, który tak żmudnie próbujesz odczytać, mógłbyś opanować w mgnieniu oka z wideo-tutorialu. Kiedy jednak nabierzesz wprawy, repertuar, który do tej pory był dostępny jedynie „dla wtajemniczonych” stanie dla Ciebie otworem. Będziesz uczyć się szybciej, z większym zrozumieniem. Osiągalne staną się dla ciebie bardziej złożone zagadnienia. Dzięki umiejętności czytania nut możliwe będzie też nawiązanie współpracy z muzykami, którzy tego wymagają.

Teoria

Teoretycy zauważyli, że muzyka rządzi się swoimi prawami. Odkryli pewne reguły i analogie. Zaczęli systematyzować pojawiające się w utworach współbrzmienia oraz rytmy. Dziś wiedza dotycząca zasad i teorii muzyki jest bardzo obszerna.
Posiadanie tej wiedzy, tak jak nauka czytania nut jest inwestycją. Jeśli poświęcisz czas na zrozumienie teorii muzyki, zarówno wykonywanie jak i tworzenie jej, staną się bardziej sprawne i świadome.

Nauka improwizacji

Umiejętność improwizacji posiada każdy, choć nie wszyscy są tego świadomi. Nie każdy jednak dysponuje tak bogatym zasobem słownictwa muzycznego by móc improwizować stylowo w takich gatunkach jak rock, blues czy jazz. Nauka spontanicznego i dostosowanego do danego gatunku grania solówek nie różni się wiele od nauki utworów i piosenek. Jest jednak bardziej czasochłonna. Trzeba opanować wiele wariantów melodii możliwych do zagrania do tego samego akompaniamentu, żeby móc później w sposób zaskakujący dla słuchacza podejmować decyzje, którego „asa z rękawa” teraz wyjmiesz i zagrasz. Granie solówek wymaga też pewnej sprawności technicznej. Dlatego do efektywnej nauki improwizacji (zwłaszcza jazzowej) pomocne są wszystkie wyżej wymienione zagadnienia: teoria, czytanie nut oraz ćwiczenia techniczne.

Sztuka wyboru

Wymienione w artykule zagadnienia dodatkowe same dla siebie nie stanowią większej wartości. Osoby, którym brakuje czasu na opanowanie pamięciowe prostego repertuaru piosenek i utworów, mogą z czystym sumieniem ograniczyć je do minimum lub wyeliminować całkiem ze swojego grafiku ćwiczeń.