Ilu lekcji gry na gitarze w tygodniu potrzebujesz?

Standardowy model uczęszczania na lekcje

Standardowa częstotliwość spotkań w Studiu Gitarowym Tetmajera to jedna godzina lekcyjna tygodniowo. Ten model sprawdza się w 90% przypadków.  Jest to norma, którą można jednak dostosować indywidualnie do potrzeb ucznia.

Należy wziąć pod uwagę kilka czynników:

  1. Możliwość praktykowania muzyki.
  2. Ilość posiadanego czasu na samodzielne ćwiczenia.
  3. Zdolność do poprawnego wykonywania ćwiczeń.
  4. Zdolność do automotywacji.
  5. Bagaż doświadczeń.

Możliwość praktykowania muzyki

Praktyka czyni mistrza. Jest to powiedzenie znane każdemu i świetnie sprawdza się w przypadku gry na gitarze. Praktyką możemy nazwać wspólne granie z innymi muzykami (jak podczas prób lub jam session) oraz występy przed publicznością (zarówno profesjonalne koncerty jak i amatorskie pokazy dla rodziny i przyjaciół). Dlatego ważnym elementem lekcji gry na gitarze jest wspólna gra z nauczycielem, lub prezentowanie utworów solowych przed nauczycielem. Teoretycznie im częściej tym lepiej. Jeśli jednak masz możliwość grania z kimś z rodziny lub znajomych, zmniejszy się potrzeba praktykowania podczas zajęć lekcyjnych. Warto też swój solowy repertuar prezentować przy każdej nadarzającej się okazji. Spostrzeżenia i krytyczne uwagi słuchaczy po występie są często równie trafne, a czasem bliższe „życiu” niż krytyka nauczyciela.


Jeśli chcesz możesz zobaczyć ofertę prywatnych lekcji gry na gitarze na stronie http://gitara.waw.pl


Ilość posiadanego czasu na samodzielne ćwiczenia

Szybkość przyswajania materiału zależy głównie od czasu poświęconego na ćwiczenia.  Zadaję uczniom taką partię materiału, którą potencjalnie będą w stanie przyswoić do czasu kolejnych zajęć. Jeśli ktoś bardzo dużo pracuje w domu, to nie zawsze wystarcza 45 minut na wyegzekwowanie, sprawdzenie i przegranie materiału, który przyswoił. W takich przypadkach często umawiam się z uczniami na podwójne lekcje. W ciągu 1,5 godz. można zagrać więcej utworów pozostawiając czas na konieczny komentarz.

Zdolność do poprawnego wykonywania ćwiczeń

W początkowej fazie nauki zdarza się, że uczeń nie jest w stanie samodzielnie i poprawnie wykonywać ćwiczeń. Zbyt wiele rzeczy go rozprasza i brakuje mu podzielności uwagi.  Czujne oko nauczyciela jest bardzo pomocne, albo nawet konieczne. W takiej sytuacji zalecam spotkania z większą częstotliwością, do czasu wytworzenia prawidłowych nawyków, pozwalających na samodzielną pracę w domu.

Zdolność do automotywacji

Idealnie jest, jeśli uczeń motywuje się samodzielnie do codziennej nauki pamięciowej i ćwiczeń. Wtedy na lekcję można przyjść jedynie po to, żeby praktykować grę na gitarze, zaczerpnąć nowej wiedzy i skorygować ewentualne błędy. Zdarza się jednak, że uczniowie nie ćwiczą wystarczająco dużo w domu, bo brakuje im mobilizacji. Czasem decydują się wtedy na częstsze spotkania ze mną, co daje im gwarancje systematyczności w pracy i ćwiczeniach. Nie jest to rekomendowana przeze mnie forma nauki, jednak jest ona możliwa w Studio Gitarowym Tetmajera. Podnoszenie zdolności automotywacji bardzo mnie fascynuje i staram się rozwijać ją w moich uczniach.

Bagaż doświadczeń

W miarę rosnących doświadczeń maleje potrzeba uczęszczania na lekcje. Twoimi nauczycielami stają się w sposób naturalny muzycy, z którymi grywasz oraz nagrania i koncerty, które potrafisz świadomie przeanalizować. Kiedy zgłaszają się do mnie na lekcje muzycy profesjonalni, przeważnie nie potrzebują regularnych lekcji, a jedynie jednorazowej konsultacji, w celu rozwikłania jasno sprecyzowanego problemu.